تصاویر منتخب
رونق تولید و رسالت دستگاه های فرهنگی
حجتالاسلام مسعود صفییاری در یادداشتی که ارسال کرده است، آورده است.
سال 1398 از سوی مقام معظم رهبری با عنوان سال «رونق تولید» نامیده شد و با این اقدام تاکید رهبری فرزانه انقلاب بر اولویت و محوریت نگاه به داخل و پرهیز از چشم دوختن به بیگانگان و خوش بینی به دشمنان برای چندمین سال متوالی تکرار شد.
رونق تولید هرچند در ظاهر رنگ و بوی اقتصادی دارد و در بخش اقتصاد قابل پیگیری است اما از چند زاویه میتوان آن را با نگاه فرهنگی و اجتماعی نگریست.
1- فرهنگ سازی:
ایران تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی کشوری کاملا وابسته، مصرفی و وارد کننده مطلق بود. اصول سیاست رژیم شاه بر مبنای منافع کشورهای مستکبر به ویژه آمریکا و انگلیس میچرخید و موجودیت خود و کشور ایران را با وجود همه ظرفیتها و توانمندیها و استعدادها در راستای تامین منافع و گرم کردن بازار تجاری اربابان آمریکایی و غربی میدید.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی که رکن اساسی آن را شعار استقلال و آزادی شکل میداد نظامی مستقل و متکی بر قدرت و ظرفیت مردمی روی کار آمد و دست رد بر سینه نامحرمان، اشغالگران و سلطهگران شرق و غرب زد و خودکفایی همه جانبه را در دستور کار خود قرار داد.
هر چند نظام اسلامی با تاکید مجدانه حضرت امام و درایت از مقام معظم رهبری گامهای جدی در این امر برداشته شد، اما نقشههای شوم دشمن از قبیل محاصره و تحریم اقتصادی از سویی و البته غالبا برخی اختلالات اندیشهای و انحرافات مدیریتی از سوی دیگر اجازه نداد درخت خودکفایی به شکل فراگیر ثمره دهد و هنوز در بخشهایی علیرغم توان و ظرفیت کشور و جوانان همچنان وابسته هستیم که اصرار رهبر معظم انقلاب اسلامی به تقویت تولید داخل و مصرف کالاهای داخلی ناظر به این بخش از کار است و اگر نگاه مسؤولان و دولت تصحیح شود و بجای چشمداشت به دست بیگانگان به استعداد خودی، توان جوانان و ظرفیت داخلی تکیه کنند دشمن حتی در جنگ اقتصادی نیز هیچ غلطی نمیتواند بکند.
آنچه بخش فرهنگی در کنار سایر بخشها از جمله بخش اقتصادی باید انجام دهد تبیین همین معناست که به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی بیماری ترجیح کالای خارجی در جامعه درمان پیدا کند و الگوی مصرف به نفع کالای داخلی تغییر یابد و این امر نیاز به فرهنگ سازی و تبیین فراگیر دارد که اصحاب فرهنگ و هنر باید با دیده تکلیف این امر مهم را انجام دهند.
2- وجدان کاری:
موضوع وجدان کاری نیز از جمله اصول اولیه اسلامی و انسانی است که در بستر اخلاقی میتوان مسئله را طرح و تولید کنندگان را به انصاف، امانتداری، استحکام و کیفیت و رعایت حقالناس و مصالح ملی فرا بخواند.
3- اما مسئله مهمتری که در واقع غرض اصلی این یادداشت بر آن استوار است موضوع قابل توجهی است که متاسفانه هرچند مربوط به رونق تولید است اما در هیاهوی اقتصادی گم شده و دیده نمیشود و آن بحث رونق تولید محصول فرهنگی و هنری است، که البته با توجه به وسعت و دامنه زیاد آن در این مقاله نمیگنجد اما از باب اولویت به چند نمونه اشاره میشود.
بازیهای ویدیویی و کامپیوتری به عنوان مهمترین محصول فرهنگی کودکان و نوجوانان که در اثر بیتوجهی به صنعت بازی سازی در کشور تقریبا به طور کامل در اختیار کشورهای بیگانه با اهداف سلطهگرانه فرهنگی اقتصادی است.
این قضیه تلخ در موضوع کارتنهای مخرب خارجی، محصولات موبایل محور، لوازم التحریر، فیلم، رمان و اسباب بازی و دیگر محصولات فرهنگی و هنری به شدت جریان دارد و همچون سیلی ویرانگر اعتقادات باورهای اجتماعات و فرهنگ این مرز و بودم عصمت کودکان و نوجوانان را با خود میبرد.
لذا جا دارد بخش فرهنگی در سال «رونق تولید» اهتمام ویژهای به تولید محصولات جذاب و فاخر فرهنگی و هنری به خصوص در سطح کودک و نوجوان داشته و جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی با احیای ظرفیتهای بیبدیل و سازنده، محصولات معیار و در طراز انقلاب اسلامی را تولید و انقلابی را در این عرصه ایجاد کند.




استان کرمان نیاز به توجه بیشتر دارد
بهزیستی یک تشکیلات خدمت رسان است، نه سیاسی!
افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی
کوده ئی رییس سازمان سرمایه گذاری ایران شد
سیدحسن الهامبخش جوانان
به شهرهای کوچک توجه بیشتری کنیم



